*

Jay Griffiths Tik Tak: Zamana Kaçamak Bir Bakış

Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2003, s. 11-12

Albrecht Dürer`in (1471-1528), “Parmaklıklı Pencerenin Arkasındaki Çıplağın Resmini Yapan Sanatçı” adlı bir gravürü vardır. Çıplak (gayet seksi bir kadın), yüzünde şeytani bir gülümsemeyle ressamdan uzakta bir yerde uzanmıştır; sol eli, ressamın (baksa) göreceği şekilde tahrik edici bir şekilde, neşeyle kendisine neredeyse dokunmaktadır, belli belirsiz. Peki ya “Parmaklıklı Pencere”? Ressam çıplak ile arasına koymuştur onu; böylece onun ölçü ve oranlarını yansıtabilecektir. Sanatçı, parmaklıkla öyle meşguldür ki önğndeki kâğıtta kadın falan yoktur sanki; ne şeytani gülümsemesi, ne baldırları, ne de nemli parmağı… Yalnızca çizgiler vardır, parmaklıkların verdiği kaygı. Buna baktığım zaman, modernliğin de zamanı böyle gördüğünü düşündüm; numaralandırılmış ölçülerimizin parmaklıklarla bölünmüş, altbaşlıklara ayrılmış kurgusuyla öylesine meşgulüz ki o harika, yaşam dolu şeyi göremiyoruz. Modernlik kasılmayı ve kaygıyı bilir, saati değil.

Çev. Ertuğ Altınay

Tüm Jay Griffiths alıntıları